Morgonpromenad

071116

Vi var ute och gick en timma på morgonen isag. Daphne hade ¨långlina på sig och vi tränade apportering och lite inkallningar i skogen och på en gräsplan utmed morgon slingan. Det är så roligt och härligt dessa tränings/vardags stunderna. Det är lugnt och tyst och man har bara tid till att tänka på det lilla fyrbenta trollet. Hon tycker bollen är så roligt nu och det är toppen bra för oss eftersom det kan krävas lite variation på belöningarna. Lite dragkamp efter apporteringen slår nästan godisbiten.

I slutet på promenaden skulle vi gå förbi en katt som satt på andra sidan vägen och Daffen reagerade med att morra och dra i kopplet. Jag backade några steg och kallade på henne och hon fortsatte stirra på katten. Då visslade jag till och höll fram bollen och hon kom. Sen gick vi framåt igen (hann gå lite längre) och hon kom igång med stirrandet och skällandet mot katten. Jag kallar på henne och vänder tillbaka och sen startar vi gå igen och då går det mycket bättre. Hon kollar till på katten men håller sig lugn. När vi passerat så vänder vi tillbaka en sista gång och då går det helt bra hon kastar bara till en liten blick och sen kontakt och går som vanligt igen.

Det är ju ingen big deal eg kanske att en hund  skäller på en katt men jag såg det som allmän träning att kunna få trollet att ta kontakt med mig och sen kunna hantera passserandet på ett bra sätt (i mina ögon, voffen kanske inte håller med). Katten skulle ju lika väl kunna vara vad som helst.......en cykel, hund, ja ni förstår väl själva....... De bästa träningstunderna tycker jag är dessa i vardagen tyvärr kan ju morgon promenaden vara lite stressig eftersom man ofta har en tid att passa och de fyrbenta små liven kan vara ganska envisa=) Idag hade vi i a fall jätte mycket tid på oss och det var en av de där underbara stunderna som man har tillsammans med sin lilla fyrbenta vän.

M&H

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0