Anatomikurs för Gerard O´shea

080616



Hastigt och lustigt som av en slump så var jag ute och surfade runt och såg i torsdags att Dansksvensk Gårdshund skaraborg anordnade en Anatomikurs fre -sön. Jag funderade en stund och sen ringde jag och frågade om det fanns någon plats kvar, eftersom jag var ute i allra senaste laget..................och det fanns det. På den vägen blev det och på fredags eftermiddagen packade jag ut mig själv i bilen med spänd förväntan.

När jag kom till Grevagårdens ridcenter och hittat in i lokalen så kände jag igen flera av deltagarna från handlerkursen i maj samt de bilder jag sett från en tidigare Anatomikurs. Jag blev dock lite konfunderad att det var så många samma personer med från förra Anatomikurs bilderna.............Hjälp hade jag kommit med på en fortsättningskurs. Jag frågade Erika (som höll i detta) om detta var en fortsättningskurs och det skulle ha varit det men nu så Hade Gerard införskaffat ett helt nytt presentations material så det skulle bli från början så det var helt ok att bara vara intresserad nybörjare=)

Efter ytterligare en liten  stund come Elvis in to the building;) Med sin alldeles egna fotograf som presenterades som Jenny . De började snabbt rigga upp all den tekniska utrustningen medans vi drack lite välbehövligt kaffe.

Det blev dock en del omflytt för att hitta en tillräckligt mörk plats för att kunna se projektorbilderna. Det slutade med att vi hamnade i en resturang del med bulliga skinnsoffor och fotöljer att sitta i. Det gick ju sannerligen inta att klaga på detta.

När allt och alla kommit på plats så började Gerard sakta och säkert närma sig grunderna inom Anatomi. Han varvade både projektorbilder, med sina egna kropp som illustrations verktyg samt sina rappa repliker och berättelser. Så fortlöpte hela fredagskvällen.

Trots många som säkert var trötta efter fredagens arbetsdag så lyckades han bra med att hålla intresset, skratten och faktakunskaper på en hög nivå under hela fredagskvällen. Vi var nog flera som somnade och tänkte på skuldror och ben om vart annat. Själv besvärades jag mest av en dröm där Gerard stod framför en stor kokande gryta och kokade bort köttet från sin hunds skulderblad och överarm för att kunna få se hur en skuldra verkligen såg ut under alla muskler, senor...........

Lördagen kom och idag var det ett heldagspass inomhus med teori och Gerard tog vid där han slutade igår och vi började jobba mycket med rörelser och vad olika rörelser kom sig utav. Vi pratade och präntade in ord som Chassi. -Allt beror på Chassit. - Är det en ferrari, volvo eller traktor. Vilken kroppstyp har hunden. Vad är dess rätta element, vad används den till. Vi pratade om hur en del hundars Anatomi gick emot flera av naturens lagar och ändå kunde röra sig fbalanserat. Hur bröstkorg och bäcken och vinklar påverkar hundens hållning och gång. Det var ett maffigt lördagspass, men med välavvägda luft, kaffe, lunch samt skratt pauser så gick det väligt bra.

Utan att ha märkt det så började man skönja ett mönster, se linjer och former som man inte sett förut. Se förhållanden fram och bak. Sakta men säkert så kändes detta ämne mindre främmande och framförallt skrämmande. Skala av päls, muskler och se det som finns innanför, det är det som sen visar sig i hur hunden står, hur hunden går. Svårt........javisst. Man har börjat skrapa på ytan..........börjat skönja ett nytt intresse, en vilja att förstå, lära sig mer.

Under söndagen så skulle vi ha med våra hundar. Nu skulle vi gå ihop i grupper och sedan bedöma varandras hundar utifrån att de är just hundar och inte gå in på var och ens rastypiska egenskaper. Detta var faktiskt både lättare och svårare än jag trodde. Helt plötsligt så såg man något och bara sa det och ibland såg man att det var något som inte stämde , men få det ur sin mun var svårt. Svårt att sätta fingret på vad det var man såg. Vad orsaken var till det man såg.

Sedan blev det öppna bedömningar inför hela gruppen för dem som vågade. Flera ville prova på detta och jag imponerades av deras träffsäkerhet och hur duktiga de var. Själv kände jag mig allt för grön än för detta , men vem vet nästa gång.......  Då kanske det är jag som står och gör det och en annan gröngöling sitter på min plats=)

Jag är så glad för att jag deltog på den här kursen och inte fortsatte vägen rakt fram och körde mot kusten istället och låg på en klippa och åt färskfångade räkor=). Jag har utvecklats och träffat en massa trevliga personer som jag inte gjort annars. Tack alla ni som var där och gjorde detta till vad det blev.

Tack Erika och alla i dansksvensk gårdshund skaraborg för att ni ordnade detta så bra.

Tack Jenny för goda skratt, fotografering, prat och lite hårspray=)

Tack Gerard för att du gör det du gör



Det var allt från mig matte Linda

Kommentarer
Postat av: Erika

Googlade och hamnade här?!? Vilken artikel du knåpat ihop Linda, jättekul att läsa (kul med positiv kritik också, den lapar vi i oss ;-) ).

En tanke bara - kan vi få lägga ut den på "vår" DSG gårdshundshemsida måntro?

Förresten har du inte tagit en snabbkurs i bildhantering än? ;-) Väntar på mer bilder...

Erika

DSG Skaraborg

http://www.dansksvenskgardshund.se

2008-06-26 @ 00:02:31
URL: http://www.stoltaebbas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0