Vad ljust det är=)

090403

Vad ljust det är nu. Det är allt något magiskt med våren=)
Klockan är nu halv sju och vi har precis kommit hem från en skön promenad.
Idag använde jag mig av löpline koppel (Hoppas ni vet vad jag menar). Detta koppel får man ju eg inte använda om man skall lyssna på de som vet. Det är väl nästan som att svära i kyrkan i hundtränings sammanhang;)

Jag har dock kommit på att jag tycker det är ett ypperligt komplement att att ta till i sin träning. Jag sätter då på en sele och sedan denna löplina (8 meter) och sedan ger jag mig ut. För hunden tror jag detta ger en liten mer frihetskänsla och kanske tillfällen till att göra lite mer som den själv tycker.(Nu kan jag ju inte tala med hundar,men det är vad jag tror) .

Den träningen vi gör är bara att gå en vanlig promenad och matte får inte trycka på bromsknappen, hänger ni med=)
Okej, vid uppenbar fara så gör man det ju givetvis. Annars skall promenaden styras utav kommandon (som då helst hunden skall lystra till) och inte koppelryck, dragande, eller annat.

Man kan öva stanna (kommando) vid vägövergångar  eller stanna bara för matte/husse säger det. När hunden får varsågod (ser man om hunden vet vad det är också) och dra iväg fritt några meter sen kan man köra inkallning.
Inkallning  med sättande vid sidan kan man också göra. Man kan öva lite fotgående, vändningar. mm mm.

Det viktigaste är att man får öva på kontakten och se om hunden bryr sig om vad man säger, Ibland kan det krävas att man gör sig roligare (oftast mitt problem)  och viktigast av allt ......belöna väl och mångsidigt. Testa. Det är svårare än vad man tror att inte trycka på den där bromsknappen=)
 
Nu skall vi ta fredag kväll

Ha det gott

L&D

Santos och Daphne från en av våra pinne träffar=)
Nu verkar det snart bli en till........ser vi fram emot.

Kommentarer
Postat av: Madde

Jag tyckte det lät skitbra med denna metod! Tror helt o hållet på att ni gör rätt faktiskt. Även jag fick mej en funderare o får nog prova eftersom Indi inte är en "vanlig" hund, åtminstone inte än...

2009-04-03 @ 20:49:58
URL: http://www.nogg.se/misselill
Postat av: Anneli, Nisse och Selma

En till?? För er ?? I er familj eller på era "pinne-träffar"? Nu börjar vi undra om ni ska få tillökning... Jag tror oxå att er metod med löplinekoppel är bra. Själv använder jag ett annat tabu: FLEXI-KOPPEL. Men bara på vår morgon- och kvällspromenad när det enbart gäller att rasta dom. Och så mycket tränig är det väl inte. Men det är en konst att ha TVÅ flexi-koppel ska du veta!!

2009-04-03 @ 22:22:23
URL: http://www.nogg.se/selmaonisse
Postat av: Sara

ska bli såååå roligt! :D

2009-04-09 @ 12:02:49
URL: http://sarath.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0